Grassi trainingen en opleidingen

pic5
Gaat de social media generatie het opleiden veranderen?
Social Media Tools van de Harvard Universiteit

Social Media Tools van de Harvard Universiteit

Er zijn veel verschillende Social Media kanalen. In Nederland zijn Hyves, Twitter en LinkedIn de meest bekende. Ik wil in deze blog de aandacht vestigen op Facebook. Dit platform is ooit bedacht als site voor studenten aan de Harvard Universiteit in de USA door oprichter Mark Zuckerberg. Facebook en opleiden zijn dus al vanaf de start met elkaar verbonden. Binnen Facebook zijn er vele applicaties...
Tags: , , , , , , ,
Sociaal kapitaal: lerende netwerken

Sociaal kapitaal: lerende netwerken

Vorige week heb ik een presentatie bijgewoond van Tjip de Jong naar aanleiding van zijn onderzoek naar “De link tussen sociaal kapitaal en kennisproductiviteit”. Een verkennende studie naar de relatie tussen sociaal kapitaal en leren in kennisproductieve netwerken. Waarom zijn sommige netwerken succesvoller in het realiseren van innovatie dan andere? Waarom lukt het sommige groepen te...
Tags: , ,
Opleiden in de participatiecultuur

Opleiden in de participatiecultuur

In de participatiecultuur consumeren we niet alleen, maar kiezen en produceren we ook zelf. Voor opleiden betekent dit dat formeel leren, aan de hand van een van boven bepaald·curriculum, het niet redt in de huidige maatschappij. Organisaties en opleiders dienen daarom informeel leren te faciliteren. Social media zijn het middel en het doel die·een vorm van leren·creëert waarin we zelf kiezen...

Tags: , , , ,
Twitter in de klas

Twitter in de klas

 

Het is maart, bijna lente, vogels in de lucht en·Twitter in de klas. Als docent op een mbo-opleiding waar altijd computers met internetaansluiting in de klas staan heb ik door de jaren heen o.a.·MSN,·Omerta,·MySpace,·Call of Duty en·Hyves in storende en minder storende mate langs zien komen. De jongste loot aan de social-media stam in de klas is Twitter. Experiment In mijn lessen experimenteer...
Tags: , , ,
Videopost ter inspiratie: Twitter als interactietool binnen het lokaal

Videopost ter inspiratie: Twitter als interactietool binnen het lokaal

 

Ik kwam deze video tegen op Mashable en wil deze delen ter inspiratie. Het kan lastig zijn om een goede discussie op poten te krijgen binnen een les. Uit eigen ervaring weet ik dat er binnen een collegezaal een hoop interactie plaatsvindt, alleen dit is meestal tussen studenten en niet tussen docent en student. Dit is natuurlijk ook lastig als het om een zaal gaat met minimaal 150 studenten. In de...
Tags: , ,
Update: statistieken sociale netwerken in Nederland

Update: statistieken sociale netwerken in Nederland

 

Omdat we het hier vaak over social media in relatie tot opleiden hebben, even een post met (volgens mij) de laatste·statistieken van het bereik en gebruik van de populairste social networks in Nederland. Het overzicht is afkomstig van Yme Bosma (Hyves) die ze vorige week op zijn blog publiceerde. Het overzicht is op basis van de gegevens van ComScore.

Opvallend is de enorme groei van Facebook. Dit...

Tags: ,
Social Media als zoekmachine

Social Media als zoekmachine

Sinds de introductie van sociale netwerken als Facebook, Hyves, Twitter en LinkedIn hebben zij miljoenen mensen aan zich weten te binden. Op de dag van schrijven zijn er honderden sociale netwerken met allemaal hun eigen techniek, volgers, onderwerpen of doelgroep.· De opbouw en de content (bijvoorbeeld: tekst, blog, video, foto’s) van de sites bepalen het gebruik. Na het deelnemen aan een Sociale...

Social Media? Social Networks? What's the difference?
Semantische discussie, zou je zeggen. Heb je ook gelijk in, deels. In mijn optiek wel relevant! Want we hebben het met z’n alle over Social Media, en Social Networks worden daarbij ook maar ‘meegenomen’. Terwijl in pure Social Networks ook een enorme potentie voor onderwijs, ontwikkeling en voornamelijk kennisdeling zit. What’s the difference? ·Lees verder →